Archives

gravatar

SLR VS Bridge Camera

Pejam celik, pejam celik, dah dekat 2 bulan dah kamera Canon Powershot SX10 IS berada di genggaman saya. Dari termangu mangu memahamkan manual, kini, bolehlah sesikit. Tak ler pandai..

Cuma setelah sebulan lebih di tangan, tidak dapat tidak saya mula nampak kenapa kamera SLR tu teknologinya lebih baik berbanding bridge camera saya. Insyaallah. Ada rezeki, dah pandai sikit nanti, saya pun ingin memiliki kamera SLR.

Tetapi ada satu pengalaman yang membuatkan saya terkedu seketika. Tak lama dulu ada ler seekor mengkarung, singgah di pohon melur isteri saya. Sepantas kilat saya mencapai kamera dan mula mengambil gambar. Mengkarung. Tau tau ajalah. Punyalah laju. Sekejapan dah hilang. Justeru saya pun membelek hasil gambar saya tangkap tadi.

Eh, bolehlah ni...

Tapi kalau dapat di terangkan sikit, di kontra kan sikit, lagi cantik ni.
Main sikit hue saturation .. Aiseh... ISO tinggi ni. Kena hilangkan sikit noise ni.. despeckle ke, apa ke...
.

Sebelum saya terjun ke minat fotografi ini, saya merupakan pengkagum pada gambar gambar yang cantik, berseni.. Dan dengan kemahiran saya,yang ada sesikit menggunakan photoshop dari era version 4.0 hinggalah ke CS 4 ni... saya memang suka edit touch up gambar. Namun bila dah masuk bidang fotografi ini, saya keberatan nak edit. Takut org kata tak original. Takut org kata dah di manupilasi.

Ni lah hasil asal mengkarung saya.



Nampak cam kurang kan? Membuak buak rasanya nak edit, tapi nanti apa pulak rakan rakan kata nanti.

And then it hit me! peduli apa orang nak kata apa. Janji saya dapat puaskan hati saya sendiri. Ikut kata hati. Jangan terbendung oleh rules dan regulations yang cuma org tertentu aja faham kenapa... terus terang saya kata, saya kini tak kisah... saya shoot apa yang saya suka, angle yg saya suka.. edit yg saya tak berkenan. Org tak terima? fine with me. Saya pun tak minta pengiktirafan.

Maka mengkarung pun, jadilah begini...



Hmmh... puas hati saya. Yang penting saya tahu, gambar tu saya yang capture..

Majalah digital keluaran september 09(terbaru) - eh eh ada ler satu camera man tu kata, yang maksudnya sikit lebih kurang (not exact quote) I wish people tell me last 14 years ago to realize that it's fine to edit / touch up picture.

14 tahun? Haha! Saya cuma ambil masa tak sampai 2 bulan! Dan menariknya, kamera saya bukan SLR punnnn... So what? Yang penting, subjek, hasil puas hati.
(Of course dengan SLR teknologi lebih baik) Tapi kalau ada SLR pun.. gambar hampeh...
Tak payahlah...

Pedulikan apa org nak kata. Just shoot, edit and enjoy!
Eh.. ada masa lawat flickr saya?
http://www.flickr.com/photos/mysx10is

Tak suka? ada aku kisah?? hahaha.
Gurau jeerr...

Lantak ler bukansepet!