gravatar

Kata Pipi. Kata hati.

Kata pipi.

Sedutan entri pipiyapong:

"Dalam jiwa ni ada 3 sudut penting. Yang pertama perasaan, yang kedua fikiran dan yang ketiga, kemahuan. Jiwa yang mempunyai perasaan yang lebih biasanya dia akan jadi seniman. Kalau fikirannya lebih, akan jadilah bijak pandai atau filasuf. Manakala kemahuan yang lebih menjadikannya seorang pahlawan atau pemimpin." kata Haji Malik masa gua naik bas ekspres ke Kolumpo kelmarin.



Alamak.. bisa weh. Tu, truely kata org yang mengkaji jiwa tu. Cuma aku sikit curious la, kalau org tu tak jadi seniman atau bijak pandai atau pahlawan/pemimpin.. boleh ke aku kata org tu takder jiwa? ke jiwa kacau?

Isi tanpa kulit adalah tahi.
Kulit tanpa isi adalah bola.

Dua dua orang tak nak atau orang sepak sepak.
So... aku camna? anda camna?

p/s: Kalau anda nak baca lanjut apa pipi tulis, baca sini.


****

Kata hati.

Baru baru ni ada blogger dah tak nak layan org macam aku. (Aku pun bukan minta di layan) Puncanya? Mudah. Aku tidak menggunakan nama sendiri. Aku tidak menggunakan gambar sendiri. Secara mudahnya. Aku tiada identiti. Aku tiada kredibiliti. Aku spesies baling batu sorok tangan. Astaghfirullah. Teruknya aku.

Tapi aku terima hakikat. Setiap org berkuasa di blog masing masing. Kalau itulah pandangannya pada orang macam aku. Maka dia betul. Betul untuk dia.

Malangnya aku berpandangan lain. Aku cuba menganalisa apa yang dikata bukan siapa yang berkata. Hatta yang berkata itu pengemis sekalipun, kalau benda benar tetap benar. Waima kalau yang berkata itu imam, orang masjid pun kalau silap tetap silap.

Justeru itu aku tidak boleh menghukum orang berfikiran seperti aku. Di sini, akulah tuan tanah. Di sini aku bebaskan semua orang, seperti aku bebaskan diri aku di sini.

Lantaran kekhilafan/wasangka seperti,

"Susah sangat ke nak guna nama sendiri sebagai blogger?"
"Buruk sangat ke rupa hingga takut nak letak wajah sendiri?"


Aku sambut dengan senyuman hambar. Senyum, tapi hambar.
Mereka betul.

Aku tak pasti kenapa sinaganaga atau tok rimau tak pakai nama sendiri. Aku sebutir hama pun tak sepopular mereka. Namun aku ada sebab aku sendiri.

Secara mudahnya aku bukan kalangan orang seni. Aku orang pejabat. Aku punya kakitangan bawahan. Aku punya nama jabatan perlu di jaga. Blog adalah ruang untuk aku menjadi aku. Anda boleh kata aku hipokrit. Mungkin hipokrit agak keras. Aku panggil ia bertindak mengikut situasi. Seperti bergurau kasar dengan rakan takkan sama bergurau dengan bos. Berlawak jenaka dengan rakan di kedai mamak takkan sama dengan berlawak jenaka dengan ipar duai, mak bapak mertua di kampung.

Alasan. Ya benar. Itu semua alasan. Namun itulah aku. Tak gentleman. Kalau itulah anggapan anda pada aku, maka benarlah pernyataan itu untuk anda. Jangan hiraukan aku. Peace!

Tapi kalau anda rasa kata kata aku ada makna. Ada weightage. Aku ucapkan terima kasih. Segala yang baik dari Allah. Yang buruk itu tetap aku.

Percayalah di sebalik nama bukan sepet, di sebalik wajah Tylo (Artis grafikal kumpulan KRU - Tyco) yang aku gunakan sebagai avatar, ada manusia sebenarnya diri teguh atas kata katanya. Dan ya, kalau perlu anda ingin berjumpa orangnya, kalau kena dengan sebabnya, kenapa tidak?

Saya bukansepet.
Saya pengguna avatar Tylo dari kumpulan TYCO (KRU).

Saya adalah saya.
Kata kata ini adalah kata kata saya.

Dan, ini tanah saya.
Maafkan saya kalau saya gagal mengikut piawaian anda.