gravatar

TV (lanjutan dari bacaan di blog wardina)

Wardina telah beri 1 ayat hikmat di blognya:

".. if you want to let them (our kids) watch TV,
watch it WITH them, so they can TALK about the show WITH you..."


Saya setuju.

Saya pun alpa juga. Kadang kadang pakai biar aja. Tapi saya beruntung punya isteri yang tak bekerja. Aha! Jadi kawalan agak mudah. (Untungnya saya...)

Seingat saya topik TV membawa kebaikan atau keburukan ni, sangat cliche bunyinya.. dari zaman saya berseluar pendek biru, berbaju putih lengan singkat di sekolah rendah dulu, asal ada perbahasan... ada aja yg akan terfikirkan tajuk ni... kenapa ya?

Dan bro Mazidul pun di ruangan komen di blog yang sama, menyatakan yg positif tentang menonton TV. Tambahan, rakyat kita harus berhenti lihat drama tempatan dan korea yang tidak memperlihatkan yg positif pun..

erk! saya tak tonton drama korea. dengar lagu, ya. tonton tidak. tapi fikir fikir balik, drama tempatan ada juga yg bagus. Nur Kasih contohnya.

Jadi apa yang saya nak katakan ni?

Sebagai bapa kepada 4 anak, 1 di sekolah menengah (dah anak dara pun), sebagai abang yang membela adik lelaki dari tingkatan 2 hingga ke saat ini dah bekerja pun dia... saya kata, TV ni okayy... cuma seperti di atas tulah:

".. if you want to let them (our kids) watch TV,
watch it WITH them, so they can TALK about the show WITH you..."


.. supaya dapat kita terangkan pada mereka, ni baik, ni buruk.. ni boleh ikut, ni teruknyaaa! Pada saya visual jauh lebih berkesan dari pembacaan. (Tapi bukan tidak langsung membaca ya!)

Anak lelaki, 4 tahun, mula mengenal warna bukan dari buku! Sebaliknya dari cerita power rangers!
"yg ni ranger hitam, ranger biru, ranger pink... "

Anak sulung saya dulu belajar bahasa english dari Barney.
"I love you, you love me, we are happy family ..."

Anak kedua dan ketiga dari cerita telly tubbies.
"Kak ngah suka dipsy, dia hijau dan aktif. Kak ngah nak lari cam dialah!"
"Kak lang suka lala dan po. dia comel sangat. Abah, apsal pokok kena siram air?"


See? Bukan semua rancangan TV teruk. You as parents, should know best on how to turn things appear as negative to positive. Saya tak kata saya pakar. Saya cuba.

"Tengok tu kak long, hah, jangan mudah percaya sangat dengan lelaki. tengok tu, dah jadi macam macam. Tulah degil, tergedik gedik. Ingat elok sangat pompuan tergedik gedik macam tu?"

Kata isteri saya pada anak sulung saya.
Saya senyum.

Ok apa tengok TV. Kan?