gravatar

Fotografi: Non-HSS Flash. Mampu ke?

Semalam, saya buat eksperimen. Saya panggil ekperimen ni, Melampaui Cahaya Matahari. Emm..Tak ler sedap sangat bunyinya dalam BM yer? haha..! In English, it's called Overpowering The Sun. Tak kisahlah kan, objektifnya ialah saya cuba melawan kuasa matahari menggunakan Flash Nissin saya.

Mampu ke?

Tak Cuba Tak Tahu.

Eksperimen: Melampaui Kuasa Matahari
Waktu: 4 Petang
Gear:
Canon 450d, Canon EF-S 18-55 Kit Lens, Nissin Di622 Flash Gun.


Langkah 1:
Saya bermula dengan mengambil gambar secara direct. Mode P. Meter ke langit dan shoot.


P Mode Auto ISO 4:05 PM ISO 200 27mm F/22 1/1000 No Flash Metering Mode Spot
Pergh... 1/1000 tu! Memang panas. Saya Tau gambar kat atas tak nampak sangat, tapi matahari memanglah tersangat memancarnya!

Langkah 2:
Mengetahui Flash unit saya sync hanya pada kadar 1/200, saya tukar mode ke shutter speed priority. (TV mode) dan shoot.

TV Mode Auto ISO 4:05 PM ISO 100 27mm F/27 1/180 No Flash Metering Mode Spot

Langkah 3:
Saya dial Mode Manual dengan nilai shutter speed dan aperture yang di beri oleh mode TV tadi. Aperture di beri F27 - tanpa Flash. Saya plan nak on kan flash. Sebab saya guna flash, saya setkan setting aperture dari F27 ke F38. Tanpa Flash memang under expose. Tapi bila guna Flash, harap OKlah. Dan saya zoom sikit.

M Mode Auto ISO 4:06 PM ISO 400 55mm F/38 1/180 Flash Exposure 0 Metering Mode Spot
Hmmm.. Nampak macam ok. Tapi langit saya dah over expose. Subjek saya tak cukup terang.

Langkah 4:
Apa kata kalau saya tukar flash ke 2nd shutter window?

M Mode Auto ISO 4:07 PM ISO 400 55mm F/38 1/180 Flash Exposure 0 Metering Mode Spot
Hmmm… Tak ada beza sangat. Lagi cerah adalah…. Tapi perasan tak guna 2nd shutter window cahaya matahari sempat menyelinap masuk ke frame kita, sebab flash fire saat akhir sebelum shutter close.


Langkah 5:
Cahaya matahari masih terlalu kuat. Terlalu cerah. Saya cuba langkah berikut:
• kurangkan flash exposure ke -1
• aperture saya tukar ke F32
• zoom lebih ketat guna 47 mm sebab saya tak suka ada powerline dalam frame saya :)
• Set ISO 100

M Mode 4:08 PM ISO100 47mm F/32 1/180 Flash Exposure 0 Metering Mode Spot Flash Exp -1
Hmm.. sah sah. Dari ISO 400, terus ke ISO 100, gelap bunga jadinya!

Langkah 6:
Langit sudah okay. Mungkin Flash Exposure Composition saya perlu lebih kuat.
Naikkan ISO supaya lebih cerah.
• Set Flash Exp Comp +2,
• Set ISO 200

M Mode 4:10 PM ISO200 47mm F/32 1/180 Flash Exposure 0 Metering Mode Spot Flash Exp +2
Haha! Cantik. Saya berhenti di sini. Puas hati.

Langkah 7: (ada lagi?)
So? Ni cerita jujur. Masa saya dapat shot langkah 6 ni, saya tak perasan langit dah kurang detail. Maklumlah tengok di skrin kamera, mana nak perasan sangat. Kalaulah saya boleh patah balik dan ambil semula, dah tentu saya akan kurangkan Flash Exp ke +1 atau back to 0. Mesti Ok.

But waittt!!!!!

Kan saya shoot tadi guna RAW? Heh heh. Ni lah bagusnya shoot guna RAW. Saya boleh betulkan semula exposure saya menggunakan Canon Digital Photo Professional Software. Bukan perlu jadi rocket saintis pun. Cuma drag slider exposure tu ke belakang. Convert to JPG. Done!
Flash Exp -1 – terlalu gelap.
Flash Exp +2 – Bunga cantik. Tapi langit kurang detail.
Saya kurangkan Flash Exposure Composition saya -1 stop ke belakang.
Hasilnya?


Ha. Untuk kerja cuma 5 minit setting dan shoot, plus, 1 or 2 more minutes untuk guna Canon Software untuk proses RAW data... consider Ok la kut. :)

So, For Non-HSS Flash, kita kena gunakan sepenuhnya kawalan kamera kita. Jadi kawalan penuh adalah satu kemestian: Dalam Bahasa Mudahnya: Manual Mode. Kawal Shutter Speed, kawal Aperture, adjust Flash Exposure Composition dan mainkan ISO. Boleh apa? Of course kalau anda ada ND filter lagi bagusss... saya tak ada. :)

Well, ada orang suka Post Processing (PP), ada yang tak.
Secara amnya PP yang di terima adalah PP Basic (Colour/Curves/Brightness/Sharpen/Monochrome)
Selective editing - buat masking, cloning, adjust certain part ARE not considered Basic.

So kalau kira basic, gambar langkah 7 tu, kira dah final lah kan. Dah langit memang cam tu, nak wat camna...

---- Sapa against digital edit: stop HERE. Read no further! ----------------
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Tapi, tangan gatal, jom buat PP lebih sikit! ahahaha!



... bak kata mawi, mungkin lebih biru langitmu di seberang sana !
Layan bukansepet, layan.

gravatar

Org x cukup bajet camnilah Led... Terpaksa belajar guna apa yg ada.
Kut untung sabut dapatlah timbul,
Kut untung batu, tenggelamlah kita.....

Thanks for dropping by.
:)