gravatar

Fotografi. Pengalaman "Under warranty"



Kronologi.

Jumaat 2 minggu lepas.

"Mana Opisnya?"
"Ntah ikut ajaler GPS tu.."
"Wisma Tecna kan? Depan tu kut?"
"Ha, ya ler tu. Jalan cam cakcibau. Tak convincing langsung."
"Mana nak parking ni?"

Schmidt Marketing Office: Wisma Tecna, Petaling Jaya.
"Mau repair jugak?"
"Ha ah. Nissin DI466 ni saya jarang guna. Last nak guna, lampu belakang blinking. Tapi Flash tak mau nyala."
"O. Kapan maunya?"

(Kapan? Bloody hell. Indon ke amoi ni?)

"Bila boleh siap?"
"2-3 minggu oooooo..."
"Haaa... Ok ler tu. Jangan 2-3 bulan!"
"Warranty leh pakai kan?"

(yang betulnya Nissin tu jatuh. Terus takmo nyala. Tapi dah amoi indon tu tak nak cakap cer citer! cer citer! aku senyap ajalah.)

"Sempat ke bang nak ke Subang ni?"
"Sempat kut. Janji sebelum time orang balik kerja. Tak pasal pasal sangkut jem lak nanti."

Canon Customer Care,Peremba Square, Subang.

"Mak datuk!, Dah macam bank!, siap ada kaunter, ambik nombor, TV, tempat minum pun di sediakan!. Ni sudah 'A' ni."
"Tapi oranglah pulak ramai."
"Tak per. Janji dah sampai."

1024. Kaunter 6.

"Tu nombor kita tu. Abang ajalah pergi."

"Ya Encik. Boleh saya bantu?" Steady betul brader canon ni.
"Ni powershot SX10 saya ni... bila zoom, skreet skreet bunyinya. Cam ada mekanikal thing tersangkut. Dah bawak kedai saya beli Fotokem, ada ke patut dia kata memang camtu... biasaler katanya..."
"Ni lens problem ni Encik. Masih bawah warranty tak? Kalau tak, mahal ni."
"Dulu saya ada register online. Dia kata 3 tahun warranty. Ni baru setahun lebih..."
"Saya check kejap encik ya... Aha! Ada nama encik ni. Cuma bagi saya no telefon aja. Insyaallah, percumalah sebab masih under warranty."


Selang 4 hari:
"Encik. Nissin dah siap. Kita bagi terus set baru. One to one replacement model. No payment needed."
Selang 6 hari:
" Encik. Kamera dah siap. Kita tukar terus lens baru. Dah tak ada masalah lagi.FOC. "

Fuh.
Terima Kasih Nissin.
Terima Kasih Canon.

Sekarang, laki bini boleh swing back into action!



TERIMA KASEY!

gravatar

sy kena tahun lepas..
paling tragis kot wat masa ni.. tgh shoot gmbr kawin.. jatuh.. sbb amik gmbr kt lereng bukit.. kawasan tanah merah.. patah hot shoe speedlite sy.. hohohohoh.. mana ade warantty.. kena beli baru.. uhuhuhuhu

aduhhh mcm lama je nak tgu turn kt canon tu... sensor dh burn ni.. adoii la

gravatar

Agghhh... can feel the pain!
Simpang malaikat 44!