gravatar

Hantu Kak Limah Balik Rumah


Kalau anda mengugel, dan tiba di page ni, mengharapkan reviu pro tentang filem ni, anda salah serulah... sebagaimana tok bomoh siam tersilap panggil Nang Nak, Hantu Kopek (coli berterabur oooo!), atau medusa dalam filem hantu kak limah balik rumah. Tapi jangan risau. Saya boleh bantu anda. Link di bawah akan bawa anda ke pembacaan lebih berilmiah.


1. Fadz Tontonfilem: Hantu Kak Limah Balik Rumah(2010): Zomba yang Memikat

2. HANAELISIS: Hantu Kak Limah Balik Rumah

3. MAIZURA@TANGISANBULANMADU.BLOGSPOT.COM: Hantu Kak Limah Balik Rumah....HIBURAN BERSULAM KRITIKAN

Atau direct dari blog pengarah filemnya: Bang Mamat Khalid

4. TEMPURUNG PECAH: asal cerita hantu kak limah

Jangan risau, saya bukan kemaruk visitor! hahaha! Anda boleh ke sana sekarang. Kerh kerh kerh!

Q: Dah tu naper buat entri ni? Ha! cer citer? cer citer! he eh

( Eh? kat sini lagi? )
A: Saya rasa bersalah pada bang Mamat sebab saya tak suka citer estet. Dah ler gitu lewat ler pulak nengok citer hantu kak limah balik rumah, sebab minggu lepas panggung penuh dan anak anak gegar tangan saya nengok citer Narnia. Baru Sabtu lepas niler saya pergi berdua dengan wife aja.

Q: Best?
A: Best gileer ler... rugi saper tak nengok!

Q: Cer citer! Cer citer! Apa yg bestnya?
A: Yang pertama bang mamat memang hantu. Dia buat hantu memang menjadi. Seram siot.. Tak pernah saya sangka lagu enjit enjit semut boleh jadi seram. hahaha! Delimawati (kan?) memang klas!

Seriously, Saya ingat kalau bang mamat buat citer seram serius, harus menjadi! Sesilap kalah citer jangan pandang belakang. Tapi nama pun mamat khalid kan? dia pilih genre komedi, sebab itulah dia. Suka menghiburkan. Damn! saya memang terhibur.

(Tertanya: Bila ALONG KAMARUDDIN nak buat filem cam mamat khalid? Nampak gayanya si Remi Remos tu pun, berbakat orangnya... Filem Sara tu, jiwang sangatlah...)

Q: Ada cam citer Yasmin Ahmad?
A: Tak bolehlah cam tu... Arwah ada cara dia. Bang Mamat ada caranya. Bila masuk pangguk, korang tunelah kepala memasing ni citer mamat khalid. Sure ok. (walaupun masa saya tengok estet, dah tune pun x boleh pergi... hmmm.. bukan citer utk saya tu.) Gelak tak ingat wa cakap lu!

Tapi satu yang saya perasan. Sinematografi (ya ke saya tulis ni?) banyak improves. Banyak shot yang cantik! Angle x boleh blah... Paling saya suka masa Usin jumpa che nin tepi lalang jepun, dan duduk atas pelantar... fuh. Marbeles! Begitu juga scene dengan low key light... umang aiii... menjadik!

Dan Awie, memang pandai berlakon. Langsung tak canggung. Make believe yang amat sebagai Usin. Kali ni Awie berlakon lebih baik dari Sofi Jikan. Pada saya, power tu! Walaupun mungkin agak berat sebelah sebab Sofi Jikan muncul tak lama dalam filem ni.

Kalau nak citer mesej sosial sebaliknya (secara bersahaja), memang banyak dalam citer ni. Cuma saya tak pandai mengulas. Antara lain yang saya ingat, En. Purnama nengok pembinaan jambatan. Sekaligus, dialog, pembangunan depan mata pun tak nampak terkeluar, masyarakat kita yang lebih suka percaya yang tahyul dari melihat realiti. Krisis pemilihan pemimpin. Pemimpin muda against pemimpin tua. bla bla bla dot com dot my...

Oh ya. Ada lagi.
HOIII MINAH BANGANG! KALAU KO DAH TENGOK CITER NI BANYAK KALI SEKALI PUN JANGANLAH BUAT PANGGUNG NI CAM MAK BAPAK KO YANG PUNYA! CAKAP IKUT SEDAP. KUAT LAK TU. KETAWA TAK MASAL. SPOIL ORG KELILING PUNYA MOOD. ORANG LAIN PUN BAYAR TIKET APA? BODOH PUNYA ORANG! ADAB DALAM PANGGUNG PUN TAK RETI. KALAU NAK BISING BISING BELI DVD BILA KELUAR BESOK, KO LANTAKLAH LAYAN KAT RUMAH! GOBLOK.

Bukan nak katalah, Syamsul Yusof Haslam, Edri abdul Halim, barangkali ada yang anda harus belajar dari kuda tua - bang mamat ni. Parodinya, satiranya, paling mustahak IDENTITINYA. Ada aku kisah korang menang anugerah?

hahaha!
layan bukansepet, layan.

Kalau tak tengok, lagi, gi cepat. TGV sekarang booking online pun boleh!
kerh! kerh! kerh!