gravatar

Senyum


Kacak luar
Kacak dalam
Kacak dengar sini
Kalau saya senyum
Awak mesti senyum sekali
Kalau kita senyum
Semua orang berjangkit
Bila semua orang senyum
Dunia tiada penyakit


(Lirik Lagu Senyum – Malique & Najwa)

Lokasi: Kaunter Pembayaran Carrefour, Subang Jaya.
Waktu: 1.45 p.m.


"Is that your lunch?", tegur seorang lelaki senior. Barangkali berbangsa punjabi moden tanpa turban sebaliknya mengenakan topi hat besbal, yang beratur di depan gua.

Gua tengok, seorang wanita, di sebelahnya barangkali isterinya, sedang leka memunggah barang dari troli ke atas kaunter pembayaran. Banyak juga..

"I'm afraid, it is sir.", balas gua sambil senyum.
"Well, get in front then. I got all the time in the world. You must be rushing to office, am I right?" sambung sang senior.
"How do you know?", balas gua. Masih senyum.
"Well, you're buying your lunch at a mall did you? That's pretty much tell it's all!", kata senior.

Gua renung barang di tangan. 2 roti dari bakeri dan Nescafe tin - original. Sebenarnya gua ronda bahagian IT Carrefour tadi. Ada gajet IT gua nak riki harga. Time makan, gua tengok tempat makan full. Sebab tu gua sambar apa yang ada aja buat alas perut. Pasal makan, gua memang tak cerewet.

"Haha, You're right sir!", kata gua sambil maju ke depan. Gua senyum kat isteri senior. Dia senyum balik.

Masa bayar, gua tengok awek kaunter tu pun senyum. Gua lagi senyum.
Sebelum gua beredar, gua pandang belakang dan ucap terima kasih.
Dan pasangan elders itu senyum lagi.

Betullah kata orang. Kalau kita senyum, dunia tiada penyakit.
Gua sayang Malaysia.