gravatar

Double Simian Crease



Tapak tangan aku yang pelik.


Tarikh: Suatu hari tak lama dulu.
Masa: Tengahari.
Cuaca: Panas terik. Panas tengkuk.
Lokasi: Dekat opis Premba Saujana Subang.
Misi: Makan Tengah Hari.


"Pergh. Panas hari ni. Hujan kut petang ni." Kata aku pada TF, sekonyong konyong sebaik sahaja E parking keretanya di tepi jalan berhampiran medan selera itu.

"Boleh jadilah." Kata TF sambil kami bertiga sama-sama melintas jalan.

"Tadi aku surf internet. Tup-tup ntah camana, terbaca lak pasal garis kat tapak tangan. Dari kecik lagi aku selalu heran naper tapak tangan aku lain dari yang lain. Tak ada garis 81 dan 18 (tulisan arab) macam orang lain." Sambung aku.

"Napa dengan tapak tangan ko?" Sambung TF. E hanya dengar.

"Ko tengoklah!" Kata aku sambil mengunjukkan tangan aku pada TF.

"La.. tangan aku pun sama." Ujar TF selamba yang buat aku terkejut badak. Badak pun kalau terkejut tak macam aku.

Seumur hidup aku, belum pernah aku jumpa orang yang sama garis tangannya dengan aku. Anak sulung aku, dapat pada tangan kanan. Alif anak kecil aku, dapat pada tangan kiri. Anis, anak buah aku, ada pada sebelah tangan juga. Single Simian.

"Ko tau TF, org macam kita ni, double simian, ikut yg aku baca tulah, sangat rare! Ada yg kaitkan dengan penyakit down syndrome. Sebab selalunya orang penyakit down syndrome aja yang ada tapak tangan camni. Tapi sebenarnya org sihat pun boleh ada jugak. Cuma 1-4 peratus aja dari jumlah penduduk dunia yang dapat tanda lahir camni. Kebarangkalian aku jumpa ko ni pun dah kira macam miracle dah ni!" Terang aku bersemangat laksana profesor universiti dengan gaji tak berbayar.

"La.. Ya ke?" reply TF. Stail dia ler.
Kool.

"Tapi aku ada dengar orang macam kita ni tak leh tanam pokok atau lempang orang. Bisa katanya!" Sambung aku.

"Ha, yang tu, aku pun ada dengar" pantas sambung TF.

E terus angguk angguk. Ntah apa yang dia paham, aku pun tak tau.


from astropalmistry.com - In Palmistry the Simian Line represents the merging of head and heart functions just as the lines themselves are merged. The person with this mark has trouble distinguishing thoughts from feelings and vice versa. There is an intensity of focus and capacity for genius in a particular area, usually indicated by other information in the hand. Persons with the Simian Crease on even one hand often feel isolated, seeing themselves as radically different from their peers. They do not recognize their own talents and may consequently suffer from problems with self-esteem.

madman, murderers and geniuses are among the people who have these - highly skilled, creative and confused. The head constantly battles the heart, but we're in good company with Mozart, John Steinbeck and i hate to admit, Tony Blair all have wierdo palm creases.

The last five Japanese Prime Ministers, Tony Blair, Henry Miller, and John Steinbeck can hardly be considered to have less than normal IQs, not to mention at least 15% of the Asian population.



Wo! Korang jangan main main dengan aku dan TF. hehe. Kita orang boleh jadi orang gila, pembunuh ataupun pemimpin genius yang penuh skil dan kreativiti.

Jadi E sangat gila untuk keluar makan dengan aku dan TF. Haha.
(Melainkan aku dan TF jadi Mozart. Ko bolehlah kut tumpang bangga. hek eleh.)

Sejujurnya?
Petikan dari internet:

Dalam aqidah Islam, garis tangan itu tidak ada kaitannya dengan nasib dan masa depan seseorang. Kalau ada orang yang mengaku membacanya, ketahuilah bahwa orang itu sedang melakukan dusta, namun dibantu oleh syetan yang terkutuk.

Membaca garis tangan sebenarnya bagian dari tindakan syirik, yaitu meramal nasib. Dalam bahasa Arab dikenal dengan istilah ‘arrafah. Perbuatan seperti ini secara aqidah tidak akan pernah dibenarkan, lantaran nasib dan taqdir setiap orang hanya ada di sisi Allah. Tidak ada seorang pun yang mengetahuinya, karena semua itu hal ghaib serta menjadi rahasia Yang Maha Kuasa.

Sebab ramalan masa depan itu adalah salah satu pintu dari pintu-pintu syirik. Sementara dosa syirik itu kalau sampai terbawa mati tanpa sempat bertaubat sebelumnya, tidak akan diampuni di akhirat.

إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاء وَمَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا

Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari itu, bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang mempersekutukan Allah, maka sungguh ia telah berbuat dosa yang besar. (QS. An-Nisa: 48)


Nauzubillah.
Layan bukansepet, layan.

gravatar

hello~
sy ada ambil sedikit maklumat dari entry saudara bertarikh 20 Okt 2009.
sgt menarik~

gravatar

Fuwafuwarein,

Gembira kalau ia bermunafaat untuk anda!