gravatar

Tatkala cuti sekolah.


*ni bukan rumah nenek. ni baru, reban ayam rumah nenek. Fuhh! Reban ayam masuk internet haha!*



Semalam.

"Jom dik, kita jalan" kata saya.

"Yeh, nak pergi rumah nenek!" Alif. Anak saya. 5 Tahun.

"Tak dik, kita nak pergi rumah Mak Lang kat Kepong aja."
Wajah saya serius menerangkan seolah-olah, paham benorlah budak 5 tahun tu Kepong di mana.

"Tak nak. Alif nak gi rumah nenek jugak!" bentak Alif sambil mengemaskan mainan Ultraman Mebius, Ultraman Jack dan raksaksa gondola dia dalam beg galasnya.

"Ya lah, ya lah, kita gi rumah nenek." Auta saya.

Menyanyi nyanyi dia dalam kereta. Most of the time, lagu diego dengan dora.
Sesekali lagu ada sekor anak tupai..

"Abah, sana, sana... rumah nenek sana. Abah salah. Sana, sana..." Jerit Alif bila dia perasan saya membelok di satu simpang.

Punggah! Bior betik Alif ni. Mustahillah dia hafal jalan. Pakai GPS ke apa budak ni? Kesudahannya dia monyok di kerusi paling belakang Unser saya sebab dia tahu saya tak ke rumah neneknya.

Puaslah isteri saya pujuk. Telefonkan neneknya dan beri dia bercakap.
Barulah dia ok.

Nilah padah, bercuti minggu lepas di rumah neneknya di kampung Bukit Senggeh, Selandar, Melaka. Sungguhpun hanya 3 hari 2 malam, kesannya sangat ketara di jiwa anak anak.

Bila cuti sekolah, baliklah kampung bersama anak-anak.
Biar Alif tahu, abah dia orang kampung, mak dia orang kampung, walau dia dilahirkan di kota, dia pun orang kampung.

*Senyum.*

layan bukansepet, layan.