gravatar

Kamera dan gilanya.


Hanya beberapa bulan.

Ya, cuma beberapa bulan Canon Powershot SX10IS ditangan aku, aku telah mula explore CHDK. Jadah apa CHDK?

CHDK adalah Canon Hack Development Kit.

Mender tu?

Sejenis kuih. Boleh dimakan bersama kuah gula. Nak sedap lagi, direbus dulu, di giling, diparut baru dimakan bersama kuah. haha. Kidding.

CHDK adalah firmware.

Firmware? Mender tu?

Sejenis kuih. Boleh dimakan bersama...
errr..ok. idea tu aku dah pakai. tak jadi.

Firmware, adalah perisian yang datang sekali dalam perkakasan. (software that came together with hardware)

Mender tu?

Sejenis kuih. Bo... err... err...

Ginilah. Senang cerita.
Kalau korang ada Canon powershot, nak upgrade kemampuan kamera korang, nilah dia.
Dulu kamera aku tak leh shoot raw. Sekarang dah boleh.
Dulu tak ada indicator bateri tinggal brapa persen, sekarang dah ada.
Dulu takder histogram masa nak shoot, sekarang dah ada. Siap boleh RGB lagi.
Dulu kamera aku tak leh amik gambor x-ray, sekarang dah boleh.

Perghh! Ya ke ni?
Okay, ayat yg last tu aku tipu.

Klik sini untuk baca.
Klik sini untuk cara-caranya.

Hmm. One quick question.

Raw, histogram, RGB itu jadah hapa?
Sejenis kuih.

layan bukansepet,layan.