gravatar

Konsep membazir.


Cantiknya phone tu. Canggih!
Psst.. Ada kasut crocs baru. Harga leh runding.
Bang, handbag baru tu cantik eh? Tapi mahal ler pulak.



Dulu.
Ya dulu, saya selalu kata membazir tu contohnya, kasut dah banyak, buat apa beli lagi?
Telefon yang ada ni pun dah ok, nak tukar baru wat apa?
Jam, handbag... jangan membazirlah!

Kini.
Sama juga. haha.

Selama ni saya rasakan saya cukup berhati hati dalam perbelanjaan, jangan sampai peringkat membazir. Dan sesungguhnya saya bertuah kerana punya isteri yang sama tak suka membazir.

Bahkan lagi teruk, 14 tahun dulu, set kerusi meja ruang tamu rumah saya pun dia kata membazir.

"Kan lagi bagus bentang tikar aja" bentaknya.
"Eh, takkanlah. Tak eloklah kalau tetamu datang" kata saya.
"Eh, ni rumah kita. Sukalah nak buat camna. Rumah melayu kan? Bersila ajalah! Tak salah kan?" sambungnya.


Saya diam. Last last saya beli juga. Tu pun sebab ada barangan Court Mammoth lelong. Kalau tak, langsung tak ada. Pada saya tu bukan membazir. Dah macam keperluan. Sementelah, saya mampu. Bukan beli yang mahal sangat pun.

Begitulah seterusnya hinggalah saya sekeluarga dapat duduk rumah sendiri. Kalau boleh jangan sebab nak ikut orang. Beli sebab perlu. Kalau canggih sikit pun, sebab mampu. Bukan di luar kemampuan sebab nak sangat kelihatan bergaya.

Saya ingat saya hebat. Saya okay.

Tapi 6 tahun lepas, masa saya baru pindah ke rumah sendiri ni, saya tersentak. Bukan dengan orang lain, dengan biras (Abang) sendiri yang dah lama bermastautin dari kecil sampai ke besar di Kapar, Selangor.

"Berapa ko beli susu tu setin?"
"RM x.xx. Naper?"
"Ko beli mana?"
"Kat Jxsxo bang. Kadang saya beli kat Gxxnt"
"Hmmh. Mahal. Kedarah. Kalau kat sini baru RM x.xx setin."
"??? "


Pampers? Mahal!
Gula? Mahal!
Minyak masak? Mahal!
Susu anak? Mahal!
Sardin? Mahal!
Bawang? Mahal!
Ikan? Mahal!

"Ko pakai susu cap apa?"
"FxN bang."
"Laa.. Ko ada minum kat kedai mamak tak?"
"Ada bang. naper?"
"Mamak tu dia pakai susu tu? Tak semua kan? Kadang abang tengok susu murah aja. Dxxry Chxrm, Gold Cxin.. Tapi boleh lak ko minum ya tak?"
"Betul gak bang"
"Alah bisa tegal biasa."

"Sardin?"
"Cap Ayxx"
"Minyak?"
"Cap Bxrxh"
"Huh. Cam Orang kaya!"


Alahai, makan sardin cap Ayxx pun kaya?
Guna bawang putih bakar pun kaya?
Guna bawang merah kecil pun di kira mewah?
Belum kira lagi saya beli Nescxxx sedangkan dia beli Indocxfx!
Saya beli Milx dia beli Vicx!

Masyaallah! Ibarat orang tertidur baru dibangunkan, saya baru tersedar dalam kata saya 'pandai' tak nak membazir, rupanya dah bertahun tahun saya membazir tanpa sedar!

Pasaraya Exonxxve tu jauh jimat! 99 tu pun okay juga. Nak lagi jimat, cuba survey harga barang asas kat kedai sehseh. Tau sehseh? Kedai ubat cina! Yang ada juga jual barang runcit. Anda tak percaya? Sila cuba. Jangan terperanjat kalau harga barangannya lebih murah! Beras, susu, sardin, maggi.

Kalau ikan pulak, std ler. Pasar lagi murah banding pasaraya atau pasar malam. Tapi survey survey ler dulu. Jangan terus terima cakap saya.

(Jangan salah faham. Ada kala, kita memang tak serasi dengan brand murah. Dah biasa sardin cap ayxx, beli ajalah. Bukan tak mampu kan? Cuma survey survey ler dulu. Tu maksud saya. )

Alhamdulillah.

Kalau tak ada abang biras saya tu, sampai la ni, saya tak tahu yang saya sedang membazir dalam diam! Saya tak salah pilih brand kerana itu citarasa peribadi. Saya salah sebab tak survey!

Huh! Macam orang kaya!

heh! heh!
layan bukansepet, layan.

gravatar

erkk...membazir ke??
hmmm
tp kalau bab membeli perabot tu... isteri abg sama mcm suami sy....
tak payah beli perabot... tak payah beli tv..jadi rumah adalah kosong... gune barang terpakai mak mentua sahaja...sbb suami kata..MEMBAZIR...
hohohohohoho