gravatar

Masjid Bergegar

Termengah mengah si Mat Asmara berlari ke arah saya.

"bukansepet, Ada cerita gembira ni. ko nak tau cerita?" kata Mat Asmara sambil mengusap peluhnya.

"cerita apa? kut ya pun, amik nafas dulu baru cerita..." jawap saya.

Mat Asmara tarik nafas se pam dua.

"Pak JAIS bergaduh." Mat Asmara mula bercerita dengan wajah yang serius.
"Dengan sapa?" muka saya lagi serius.

"Dengan Imam Asri." kata Mat Asmara.
"Laa... Imam dengan imam pun nak gaduh? pasal apa?" pantas saya me'reply'.

"Ntah. Yang aku dengar Pak JAIS tuduh imam Asri ikut Wahab. Tapi bila si Mat teropong tanya sendiri, pak jais kata tak pulak." jelas Mat Asmara.

Saya terdiam sekejap. Masih terkedu ni. "Wahab? Wahab mana pulak?"

"Mana aku tau! Aku pun tak kenal. Kalau Abdul Wahub Ismet Ulam Raja, kenal ler aku...! haha!" diikuti ketawa berkekeh Mat Asmara.

Saya ketawa juga. Bukan sebab kelakar sangat 'statement' si Mat Asmara tu. Tapi lebih pada kelakar tengok muka Mat Asmara bila ketawa.

Terlerai ketawa, saya sambung. "Dah tu, apa berita gembiranya?"

Wajah Mat Asmara terus berubah. Sikit pening. Macam berkerut pun ada.
"Laa... apa ler lembab ko ni! kalau imam ngan imam dah gaduh, makmum dah berterabur saf, canteek ler sikit aktiviti asmara aku. heh heh. "

Saya akur.

Sambung Mat Asmara "Bukan aku aja, jaki jipang, mail judi, karim skodeng.. semua hepi! line clear beb. Takder sapa kacau!"

Kalau anda pening, saya merujuk ke berita ini:
Penahanan Dr. Asri tiada kaitan anuti fahaman wahabi

layan bukansepet, layan...