gravatar

Pelakon pelapis. Sekeras Kerikil Versi Songsang.

Semalam saya dan isteri menonton TV. Apa ke lagi nak buat kalau dah kena demam campak. Perintah berkurung ajalah nampaknya.

Sewaktu Melodi ke udara di TV3, ada segmen Aaron Aziz. Saya kurang ingat biji butir ceritanya, tapi dalam temubual tersebut, ada satu statement beliau yang mencuit fikiran saya. Aaron Aziz menyatakan betapa beliau respek pada Eman Manan dan Rosyam Nor.

Saya setuju. Memang pun, pelakon pelapis kita, pada pandangan saya - ada. Tapi cukup bagus ke?

"Bayangkan eh, kalau drama Sekeras Kerikil tu, kalau di buat version songsang, camna agaknya eh?" Kata saya pada isteri.

"Songsang camna?" kata Mem saya..

"Yalah, kalau dalam sekeras kerikil, cerita 2 anak perempuan, 1 anak lelaki jaga ayah yang sakit - disongsangkan, maka jadilah cerita 2 anak lelaki, 1 anak perempuan jaga ibu yang sakit.."

"So?"

"Dah tu siapa pelakon pelapis yang ada, yang boleh bawak watak watak berat tu? Aaron?" kata saya.

"Mungkin tak cukup kuat kut.. " Balas isteri saya.

Saya setuju. (sekali lagi)

Pada yang tidak ingat, sekeras kerikil membariskan pelakon handalan, Jalil Hamid sebagai bapa yang sakit, Fauziah Nawi sebagai Kak Long, Wan Maimunah sebagai Kak Ngah dan Rosyam Nor sebagai Adik Bongsu.

Lantas kalau versi songsang ini di buat, siapa nak jadi ibu? Abang Long? Abang Ngah? dan Adik perempuan bongsu? Maksud saya di kalangan pelakon pelapis? Mampu ke?

Kalau saya... kalau sayalah,

Watak ibu - mungkin Maimon Talib (ni x lehlah, pelakon pelapis. Tak lojiklah pulak watak ibu org muda...)

Abang Long - mungkin Zamarul
Abang Ngah - mungkin ZulHuzaimi atau Que Haidar
Adik Bongsu - mungkin Norkhiriah

Dan saya rasa mereka yang di atas tu, cukup kuat karisma mereka bagi mendukung watak Sekeras Kerikil versi songsang. Lantas, membuktikan hmm.. saya silap. Sebenarnya Ada juga pelakon pelapis yang berbakat rupanya. Intan terpilih.

Bukan Fasha Sanda, Fazura, Scha Al-Yahya, Fauziah Ghaus, Diana Rafar, Anita Bahrom, Maya Karin, Diana Daniel, Liyana Jasmay, Irma 'Nabil' tak cukup bagus... Begitu juga dengan Farid Kamil, Remy Ishak, Fizo Omar, Fizz Fairuz, Adi Putra, Beego, Erry Putra, Aaron Aziz, Fahrin, Awal Ashaari dan ramai lagi...

Cuma saya yang tak yakin.

Ellie suriati, Rusdi Ramli, Amyza Aznan, Azhar Sulaiman, Lisdawati, Fauzi Nawawi, Ridzuan Hashim, Aida Aris, Raisuddin Hamzah, Haliza Misbun, Hairie Othman, Vanida Imran, Rashidi, Rita Rudaini, Afdlin, Eizlan Yusoff.. of course lah saya tak anggap pelakon pelapis.. mereka kalau tak otai pun, dah separuh otai dah.. haha. Tak leh kira.

Cuma confuse mana nak letak nama Rozita Che Wan ya? haha..

Sekadar pemikiran hari Ahad...

Layan jelah bukansepet ...