gravatar

Al Fatihah Buat Yasmin Ahmad



Perginya satu dalam sejuta.
Al-Fatihah.

Sewaktu mendengar TV3 night line, saya seolah tak percaya bahawa pengarah kesayangan ini telah meninggalkan kita. Saya dan isteri mula berbalah, betul ke tidak apa yang saya dengar.. and true enough... she's gone.

Entri saya sebelum ini menyatakan betapa sesalnya saya kerana memberi komen di blog kak min sebegitu rupa. Namun, apa yang saya takuti itu telah terjadi. Yasmin Ahmad dah pergi.

Terus terang saya katakan saya langsung tak terasa apa apa bila Michael Jackson pergi. Tapi tidak untuk Yasmin Ahmad. Kehilangannya memang sangat sangat saya terasa. Bersarapan pagi bersama isteri, saya agak senyap. Saya masih terasa hilangnya dia. Apa yang terlintas di fikiran saya ialah:

"Finally she's flew. Cukup-cukuplah apa yang orang kata pada dia. Tuhan lebih tahu. Tuhan lebih sayangkan dia... "

Dan bayangan layang-layang terbang, lepas dari genggaman di sawah padi, menjelma di minda saya...

Walhal siapalah saya. Cuma peminat filem filemnya saja. Malah, nama blog ini - BUKANSEPET .. juga menggambarkan betapa minatnya saya pada filem arahan beliau, sekalipun blog afdlin shauki yang "trigger" saya untuk sertai blog.

Saya akui, saya bukan hipokrit. Ada juga intipati karya Yasmin yang saya rasa agak tak selesa ... Tapi itulah Yasmin Ahmad. Satu dalam sejuta.

Dan melihat akhbar mencetak segala cerita Yasmin, kisah silam, saya fikir adalah amat tidak adil. Salah ke kita kenang Yasmin, sebagaimana yang saya rasa beliau mahu di kenang?

Kita tidak tahu berapa lama perang di jiwa beliau dalam menentukan jiwa sebenar dirinya lelaki atau perempuan.

Kita juga tidak tahu berapa lama dia nak buat keputusan untuk masuk kembali ke bidang seni ini. Orang boleh terima ke, tak ke.. pasti tak dapat tidak bergolak di jiwanya?

Dan kini.. lepas dia pergi, kita sungkit, kita bongkar semuanya.. Susah sangat ke nak kenang Yasmin Ahmad sebagai "KAK MIN?"

Benar sungguhlah, masyarakat kita ni, masyarakat yang tak tahu menilai...

Perginya satu dalam sejuta.
Al-Fatihah.

gravatar

same la, rase sedih after knew that she finally gone...
hari2 lepas tu pun senyap sahaja tak banyak cakap, terasa kehilangan walaupun tak rapat.

gravatar

Salam Brother

I was reading Yasmin's blog and found your comment.
Its very ironic that you mention her death in her blog..

But its all Allah's plan, and Allah loves Yasmin more than we do..

Anyway, you are right, Yasmin is more treasured and appreciated much more after her death, finally everyone starts to appreaciate the 1 Malaysia concept that she created years in Sepet before DS Najib.

Allah is great.

gravatar

Cruel,
Thanks for reminding me of my "indecent" comments.. :|

Even though it's true, but i never expected it to be that soon..

Allah Maha Agung.
Dia lagi tahu.

Pothocsexy,
Indeed Yasmin Ahmad touch us in more ways that we never expected it to be.
Thanks for your comment.