gravatar

HTC P3300



Hmmh... Minggu lepas, PDA saya HTC P3300 crash. Sebabnya? Gatal tangan gi install freeware, in the end.. hang.. Tak de cara lain, soft reset. Hasilnya? Dah semua function x jalan.. camera tak jalan, active Sync tak jalan, media player tak jalan... andau andau (bahasa melaka lama ni..) yang jalan, function asas telefon dan window mobile aja..

Back-up pulak saya tak pernah buat...
Perghh... puas jugalah saya nak recover balik...

1 - Back up everything ke PC
2 - Hard Reset PDA
3 - Re-install balik semua perisian.

Semalam barulah boleh di katakan selesai. Satu yang saya perasan ialah kini PDA saya rasa lebih laju. Barangkali kerana semua perisian perisian junk telah hilang masa saya buat hard reset.

Final list inilah perisian yang kekal di PDA saya, yang mana saya rasa saya sangat selesa dan tak boleh kalau tak ada:

1 - SPB menu
2 - SPB keyboard
3 - iContact
4 - HTC theme
5 - HTC customizer
6 - Mapking 2007 (GPS Navigation Software. PDA saya ada GPS built in)
7 - S2V Image Viewer
8 - Skyfire browser
9 - Total Commander
10 - ArcPAD 7.1
11 - Sebagai pengajaran, saya install Sprite Backup Software...
12 - HTC media player skin

Hmmh... puas hati. Tapi kerana tangan tu gatal nakkan kelainan terfikir pulak saya nak custom Today theme screen saya. Oleh kerana saya berkebolehan menggunakan photoshop, why not? Ubah sikit existing theme punya background, bukan susah sangat kan..?

Then it hit me... Banyakkan theme freeware sedia ada. Download ajalah... Browse through internet jumpalah 2 -3 berkenan... tapi tak jugak selesa.. Eh aku buat sendiri karang theme ni..

Search punya search laaa... rupanya memang ada theme generator. Microsoft Pocket PC 2002 Theme generator... free lagi...bak kata indonesia "SENANG BANGET!"




Hmmh... teknologi teknologi.. Dapatlah saya screen yang saya nak, dan personalised lagi...


Saya berangan kalau ada bonus, ada rezeki lebih, nak sambar kamera digital pulak. Saya dah ada HandyCam Sony. Kamera belum. Tak decide lagi sama ada Canon powershot SX10 (prosumer) atau straight away jump to DSLR - (Canon EOS1000D - murah murah dahlah... atau Nikon D60).. SLR ni, payahnya body set aja dah mahal. Belum kira lens lagi... In total kurang kurang RM 5K diperlukan.. Baru puas hati.. Mana nak cari banyak tu..!



Tapi... tu pun kalau ada bonus lah... Kalau tak, Sony Ericsson K510i lama saya tu, masih setia bersama saya.. dan setakat ni, tak pernah lagi mengecewakan saya biarpun hanya 1.3 Megapixel..










Tapi fikir fikir balik.. Jam tangan TimeX saya yang saya dapat percuma kerana menyertai perarakan Merdeka Syarikat 6 tahun lepas .. pun dah usang benar rupanya... pecah sana sini.. Saya tgh intai Casio Edifice EF503D .. Mahal juga ya...? Zaman
saya dulu Casio ni biasa biasa aja... Sekarang dah jauh berubah. Hmmh.. Tengoklah hujung bulan ni macam mana.


bukansepet, layan ajalah...