gravatar

Boboiboy Vs Upin Ipin ?

Ok.

Dengarnya beberapa org kuat Les' Copaque Production Sdn. Bhd telah keluar dan menubuhkan satu syarikat baru Animonsta Studios. Mohd. Nizam Abd. Razak, Mohd. Safwan Ab. Karim dan Muhammad Anas Abdul Aziz menarik diri dan menubuhkan syarikat produksi tersebut.

Kata bukansepet

Hmmm... adat ler tu. Tak puas hati, keluar. Tak puas hati, keluar. Tapi lebih baik keluar dari menanah duduk kat dalam. Ya tak?

Personally saya tak kenal pun sapa sapa baik dari LCPSB ataupun Animonsta. (great name by the way). Yang saya kenal cuma Upin Ipin. ... plus raju, ehsan, kak ros, opah, lim, mail, tuk dalang... etc. (hehehe) Pernah ler sekali dua makan kat restoran geng seksyen 13 tu...

Cuma sayang lah bila dah berpecah cam ni. Saya agaklah...

(Hanya khayalan penulis)

Geng animator kata pengurusan buat duit banyak, nak kaya sorang. Kita orang kerja cam nak mampus.. dia yg kaya.

Geng pengurusan lak kata, tak bolehlah asyik nak dengar cakap ko aja... Bukan senang nak buat marketing, convince org sana, convince org sini.. Gaji nak kena bayar, expenses makin bertambah... Ko tau mintak mintak mintak...


(Hanya khayalan penulis)

Percayalah, kes cam ni selalu berlaku. Sebenarnya tak ada salah dan silap. Saya percaya animonsta bila berjaya nanti, akan jumpa keadaan yng sikit lebih kurang sama. Animator tak puas hati dengan pengurusan. Sekarang mungkin tidak.. sebab sekarang kita 1 geng. Sama muda, sama wave length, sama dalam banyak hal.. Akan datang? Tapi animonsta ada kelebihan. Sebab dia dah terkena, harus dia akan lebih berhati hati, dan tak akan seolah olah menindih dan memeras tenaga pekerja.

(Hanya khayalan penulis)

As for LCPSB, hmmh... selalu nilah masalah org kaya. Bila dah terkedepan sikit, lupa pada asal usul. Akhirnya, bulat cerita, tak de aku, hancur bebudak tu.. derang yg tak kenang budi. Susah senang aku, takde sapa nampak. Allo Boss? Mereka tu aset. Kalau kita tak pandai jaga mereka, org lain akan jaga...

(Hanya khayalan penulis)

Ibarat kita mendidik anak, pengurusan kadang kadang kenalah juga dengar kata org muda. Kata animator. Beralah dulu. Menang kemudian. Memang susah. Tapi bila deal dgn creative person, standard ler masalah cam ni. Mereka ni insan seni. Jiwa mereka halus. Mudah tersentuh. Mudah terasa. Tengok kartunis Ujang dengan Creative Enterprise. (La ni kata dah baik semula...)

(Hanya khayalan penulis)

Apa apa pun, benda dah jadi, tetap jadi. Nak patah balik pun rasa saya.. jauhhhh ler lagi.

Harap Upin Ipin dan boboiboy sama berjaya. Cuma jauh di sudut hati, gerak hati saya berkata, upin ipin tak akan sama cam dulu...

Saya gantungkan harapan saya pada BoBoiBoy. Kalaulah anak anak saya tau & faham ... apa yg berlaku di sebalik pembikinan 2 animasi ni.. tentu mereka pun akan sedih.

Pulangkan balik UPIN IPIN aku!
esok esok esok
Apa esok esok? Nak sekarang!


layan bukansepet. layan.

gravatar

wah.. betul ke diorang sampai camtu? aku bertanye gak kat blog animonsta kalau2 diorang ade gaduh. nak gak bergossip2 nih.. eh gossip je kan?

gravatar

Aiseh kusut... baca betul betul..

imagination aku aja tu... tapi,
selalunya.. cam tulah...