gravatar

Car Audio

Hek eleh.. bukansepet 'terjebak' pulak ke dunia ICE. In Car Entertainment.

Bukan apa, sejak ada 2 kereta ni, kereta Saga 'champion' bukansepet dah kurang di gunakan sebagai kenderaan keluarga... Jadi sahlah, kereta tu kini hanya untuk saya pergi dan balik ke tempat kerja saja...

Justeru tu, mulalah saya bersihkan semula dalaman kereta, yalah, dah budak budak dah tak naik lagi.. kuranglah sampahnya. Beli pelapik tempat duduk depan baru. (Nak tukar seat RECARO melampau ler tu!) Tukar sesikit, betul sesikit dalaman.. fuhh.. sedap mata memandang...sejuk hati saya dah. Dah hampir 12 tahun dah kereta tu bersama saya. Dari mula kahwin hinggalah sekarang...

Ada juga yang tanya, "Tak nak jual ke?"
Jawap saya, "Mana boleh. Ini champion punya. Tak boleh jual."
Hakikatnya, memang begitu. Kereta tu terlalu sentimental value buat saya.

Dan terbaru, eh, nak bagi sedap sikitlah radio kat dalam tu. Masalahnya saya bukan faham sangat audio ni... puas surfing, kini fahamlah saya apa beza SQ dan SP. Apa itu head unit, amp 4 channel, 2 channel, monoblock. Component set, mid bass speaker, 3 way, 2 way, crossover, woofer, active subwoofer... hahaha!

Dah dekat 12 tahun bawak kereta, baru faham? yeeapadaaa!

Setelah faham sesikit, apa yg saya tukar di kereta saya?
SPEAKER aja!!!!

hahaha... tukar ler speaker belakang stock tu (5 inch) ke 6x9 Kenwood 380W 3 way speaker. Kononnya nak tukar head unit sekali, tapi mahal ler pulak. Saya aim Pioneer DEh-2150 - USB ready. Duit lak tak berapa nak meriah... Nantilah dulu... Buat masa ni, maintain ler apa yg ada dulu. Head unit sedia ada ni pun ok apa... brand apa?

MOHEGAN.

Cap ayam! Jangan marah!!!!

Layan ajalah bukansepet.