gravatar

Memulakan Minat Fotografi.



Ogos ni genaplah setahun saya memegang kamera Canon Powershot SX10is. Saya pernah kata pada diri saya, tujuan saya memiliki kamera ini adalah bagi membolehkan saya memahami kamera digital, setting setting nya dan menjawap susah sangat ke fotografi ni?

Setelah 'kembara' selama hampir setahun, membaca sana sini, e-book PDF file, majalah kamera, Internet, Forum, rakan rakan, flickr... saya rasa kini saya sudah punya keyakinan untuk berhijrah ke dunia DSLR. Bukan kerana Canon Powershot Sx10is saya tidak bagus, tetapi saya ingin melihat apa pula bakal di tawarkan di dunia sebenar DSLR.

Berbekalkan pengalaman tak seberapa ini, saya dedikasikan entri ini untuk kawan kawan yang ingin mencebur diri dalam bidang fotografi. Perlu di ingat saya bukan profesional, saya tak hafal semua aspek aspek teknikal kamera, saya hanya pengguna kamera. Jangan pula anda tanya saya macam mana nak kira DOF, strobist setting dan segala mak nenek tu! Saya tak tahu! Tapi saya akan kongsi apa yang saya tahu.

Info 1
Apa kamera yang ada?


Rupa rupanya kamera digital ni ada 3 kategori. (korang ingat kamera digital tu sepesen aja kan? salah...!)

a) Kamera kompak
b) Kamera prosumer/bridge
c) Kamera DSLR.

Contoh kamera kompak - Canon Ixus, Nikon Coolpix.


Contoh kamera prosumer/bridge - Canon SX20is, Nikon P90.



Contoh kamera DSLR - Canon 550D, Nikon D300S








Kamera Kompak, ringan, boleh selit dalam poket.
Kamera Prosumer, separa kompak, separa DSLR. 2 alam (haha!) Boleh buat setting macam DSLR tapi kalau malas, set pada auto, ia akan berfungsi macam kamera kompak. Tapi saiz sikit ada besarlah... Kalau poket korang besar, taruklah.. saya tak nak! Buruk rupanya!
Kamera DSLR, Hmm.. senang citer semua kamera besar besar tu! heh heh...



Info 2
Brand mana bagus?

Hmm. Korang giler tanya saya soklan tu. Brand ni subjektif. Lain orang lain 'taste'nya. Tapi saya catat di sini bukan atas pengalaman peribadi tapi bercampur baur dengan segala pembacaan di internet, cakap cakap orang, gossip (eh, ni lain ni..) dan sbgnya.

Kita mulakan dengan brand apa yang ada? Nikon, Canon (Ni 2 popularlah...), Panasonic, Sony, Olympus, Pentax, Samsung, Ricoh, Casio, Fujifilm... antara yg saya taulah...

Mana bagus? Cadangan sayalah..

Kompak: Canon Ixus/Powershot, Nikon Coolpix.
Prosumer: Canon Prosumer (SX20is), Panasonic FZ35, Nikon P90
DSLR:
Beginner - Canon 1000D, Nikon D5000
Mid range - Canon 50D, Nikon D300s
Expert - Ko tanyalah orang lain lagi pro..

Info 3
Berapa nak bajet?

Kamera kompak
Kategori:Murah/sederhana
Harga: Antara RM199 - RM 1300

Kamera prosumer/bridge
Kategori:Sederhana
Harga: Antara RM1500 - RM1900

Kamera DSLR
Kategori: Rabak poket
Harga: Antara RM1500 - RM xx,xxx

Laaa... ada rupanya kamera DSLR harga murah ya? Heh heh. Memang ada. Sabar ler saya nak citer ni.

Info 4
Pixel pixel Digic digic ni apa jadahnya?

Tak yah kisah. Utk print gambar saiz A4, 3 mega pixel dah bagus dah, apatah lagi lebih dari tu... sekarang rata rata pixel gila badak punya besar, mana mana pun ok.

Info 5
So nak beli yang mana satu?

Ko ada duit tak?
Banyak? Ciput?
Apa yang di harap dari kamera?
Reti ke pakai nanti?
Jangan membazir duit!

... adalah soklan laser dari saya. Untuk jawap soklan ini mari kita berbalik semula kepada, apa sebab korang nak beli kamera?



a) Nak ambik gambar site? Gambar bunga close up? Projek? Member kahwin? Harijadi adik? Masa bercuti kat air terjun?






b) Nak ambik gambar landscape, depan sharp, belakang kabur? Eh, nak tukarlah, depan kabur belakang sharp? Hajat nak ambik gambar member kahwin, hampeh: Bukak flash terang sangat, padam flash gambar gelap. Camna ni? Nak ambik gambar adik lompat tinggi tapi freezekan seolah olah adik melayang terbang diudara? Nak ambik gambar air, dropletnya jelas sebutir sebutir nampak.


















c) Nak ambik gambar exact moment ombak hempas pantai. Nak ambil gambar kilat menyambar? Nak ambik gambar mata seekor lalat? Nak ambik gambar langit tak cukup biru, di birukan? Nak ambik gambar member kahwin hulur tangan tunjuk cincin masing masing. Cincin dan jari mesti clear sharp, tapi nak gambar muka pengantin tu kalau boleh blur sikit tapi bukanlah blur abis... Senilah konon...

So, korang kategori mana satu? Kalau (a) Ambik kompak. kalau (b) ambik prosumer. Kalau (c) ambik DSLR. Harus ingat, kalau DSLR, semua kebolehan kompak dan prosumer - covered! Apa yg tak boleh!

So, ambillah DSLR! haha.. Nanti dulu kawan.. ada 'catch'nya...


Info 6
Apa masalah dengan DSLR?

Kalau beli DSLR memang bagus. Tapi harus ingat.

1) DSLR besar (dan berat). Kalau bawak gi ambik gambar org kahwin, semua mata, pandang korang. Selesa ke?
2) DSLR harganya mahal. Pulak tu di beri standard kit lens. 50mm. Kalau nak zoom jauh jauh tak dapatlah... melainkan beli lens tambahan. Lens tambahan bagi membolehkan kita zoom jauh jauh ni mahal. Dalam RM 1000 - RM xx,xxx. Tengok berapa jauh, apa brand. In the end, kos akan jadi contoh:

DSLR
Canon 1000D dengan lens std (18-55mm) - RM 1900
Kalau nak bolehkan zoom jauh jauh (takler jauh mana katakan 100mm) tambah ler anggaran kasar RM1500 lagi.
Pastu tak puas hati dengan built in flash pulak! Nak beli external flash lagi. Beli la yg murah nyer Nissin brand tambah lagi RM500 lebih kurang.
Total? RM4000 brader!

3) DSLR perlukan ilmu bagi mengendalikannya. Walaupun ada auto, nanti akan adalah pulak mangkuk mangkuk yang akan kata kat ko, takat pakai auto baik beli kompak aja! Betul tak? Ilmu yang saya maksudkan ialah mengenali dan menyeimbangkan shutter speed, aperture dan ISO. Banyak lagi sebenarnya, tapi tulah 3 yang mengawal hasil gambar secara amnya. Kalau dah pilih DSLR, bersedialah untuk belajar. Saya rasa tak susah mana sebenarnya, tapi cuma kenaler belajar.




Info 7
So tak bolehlah DSLR? Prosumer then?

Siapa kata DSLR tak boleh! Belasah aja! Cuma pesan saya manafaatkan. Macam saya sendiri sebab tak yakin dulu, saya beli prosumer Canon powershotsx10is. Untungnya prosumer ni, sebab dia 2 alam, rasa rasa malas, saya autokan saja. Tapi pada masa yg sama sx10 inilah yang buat saya bersemangat belajar fotografi. Lensnya boleh zoom jauh (kategori superzoom: 20x) Memang superb! Tambah pulak ada IS (Image stabilizer) dalam skrin masa nak ambil gambar nampak macam bergegar, tapi bila klik jadi gambar, eh.. eloklah pulak! Dalam keadaan org berpusu pusu nak ambil gambar pengantin, saya zoom dari jauh aja. heh heh. Begitu juga masa hari sukan, saya boleh zoom close anak saya berlari keliling padang! Memang power! powershot!

Tapi, prosumer saya ni ada kekurangannya.

1) Lens tak boleh tukar. Pakai sampai mati.
Prosumer bukan DSLR. Jadi anda tak boleh nak tukar tukar lens. Terimalah seadanya. Filter pun tak boleh pakai. (Saya tau ada custom adapter di luar sana tapi tak 100% compatible)

2) Delay. Kalau ambil gambar ombak hempas pantai, anda rasa timing anda perfect. Sebaik saja badai splash ke batu anda klik. Sekali tengok gambar, eh eh.. dah terlepas! tak jadi! kenapa? Itulah dia masalah delay. Masalah ni tak ada pada DSLR.

3) DOF. Depth of field yang boleh di hasilkan oleh Prosumer ni, kurang sikit berbanding DSLR. Anda aturkan 5 orang beratur rapat rapat macam org beratur nak keluar duit ATM. Dari arah depan, anda fokus org ketiga dalam barisan supaya sharp. Anda akan dapat lihat org 1, 2, 4 dan 5 akan jadi blur. Tapi tak sebaik DSLR. Sesilap tak blur pun, bergantung dari jarak mana anda shoot. DSLR dengan aperture yang besar senang senang boleh buat ni. Bahkan nak ambil gambar portrait, mata sharp leher kabur pun boleh!




Info 8
Dah semua tak boleh! Kompak ajalah!

Hahaha... ingat bukan kamera yang ambil gambar. Anda yang ambil gambar. Kamera hanya medium. Kamera lagi canggih berikan fasiliti/feature tambahan yang boleh anda manipulasikan. Tapi tak bermakna dengan kamera kompak, anda tak boleh hasilkan gambar yang cantik!

Rahsia untuk dapatkan gambar cantik pada saya:

1) Kreativiti.
2) Komposisi.
3) Kebolehan menggunakan sumber sekeliling seperti lampu, arah cahaya dsb sebagai advantage pada anda.
4) Berkeupayaan memanupulasikan sepenuhnya feature yang ada di kamera anda seperti, setting prebuilt (Landscape, portrait, sports, foliage etc....), setting manual jika ada, setting external flash jika ada.


Info 8
Balik balik Canon, Nikon, yg lain tak elok ke?

Taklah. Pentax K-x bagus! Begitu juga Sony Alpha. Olympus kompak pun banyak yang bagus. Casio Exilim, Fujifilm S Series... Panasonic FZ28 semua bagus. Cuma Canon dan Nikon ni popular. Bila popular ramailah cikgunya. Nak berforum, tanya masalah pun senang. Bagi DSLR pula, nak cari lens 2nd hand banyak. Third party punya lens pun banyak yang custom made utk model canon dan Nikon seperti Sigma dan Tamron. Sebab tulah popular..

Tapi hakikatnya, memang dalam observation saya, Canon and Nikon dominates market... Tapi beware Sony Alpha is rising!

Conclusion.

So,
Takde siapa kata periuk yang mahal akan hasilkan hidangan yang lazat.
Takde siapa kata piano yang mahal akan hasilkan muzik yang sedap.
Takde siapa kata kamera yang mahal akan hasilkan gambar yang cantik.

Hidangan lazat kerana tukang masak.
Muzik sedap kerana pemain piano.
Gambar cantik kerana tukang ambil gambar - Anda.

Kalau kamera Canon 1D pun, tapi org yang ambiknya hampeh.. hampeh jugak kan? Tapi jangan nafikan, kamera yang canggih boleh hasilkan pelbagai gambar cantik yang mungkin sukar sikit untuk kamera kompak hasilkan. So depends!

Sejauh mana anda minat fotografi? Tepuk dada, tanya selera, semak poket brader...!
Oh ya, kalau gambar anda still tak cantik, good old photoshop kan ada?... hahaha! (wink wink!)

layan bukansepet, layan.

gravatar

tahniah....
org pertama yg saya jumpa selepas suami sy yg wat survey ebegini mendalam...
sestgh org... rasa hebat amik gmbr je..terus nak beli DSLR...since skrg ni musim DSLR..
kata musim gawat..mnyk naik bsing.. tp beli kamera selamba je...
tahniah...

ade org ckp..klu dh selesa dgn sesuatu brand...go on dgn jenis tu.. x yah tukar2... ikut suke ati masing2 la kan... mana selesa...

bile nk beli?? leh kite nembak sesama... sy suke klau nak kongsi ilmu... klu nak la.. ade org x suke bljr dgn bgnner... tp sy lg suke... bgnner bljr dgn bgnner... cedok ilmu expert... :)

selamat datangggg

gravatar

oppss.. lupe..sy nk pinjam entry ni..dan post d fesbuk sy... terima kasih ye...
info sgt berguna.. utk adik sepupu sy..heheheh

gravatar

Terima kasih. Beli DSLR? Sen tak cukup lagi ni cik bedah oii..

Nantilah bila cukup duit, kita cerita! Bolehlah saya belajar dgn cik bedah & suami nanti.

Stick to 1 brand tu saya memang tak setuju. Setiap org ada citarasanya. Ada kata Nikon tinggi saturationnya (padahal leh adjust setting), ada kata Canon lebih baik dari segi noise reduction dan color lebih natural.

Wallahuaklam.
Ikutlah... kan?

gravatar

Kategori keempat tertingal,Medium format camera kategori keempat.. Kamera ni agak mahal tpi sensor dia bapak bsar bole smpai 45-50mm smpai ke 100mp -200mp. Kalau nk tau Jupem msia pakai kamera ni untuk aerial photography. Komersial industry jugak pakai kamera ni.. Rega ko bule beli rumah teres dua tingkat

gravatar

Kategori keempat tertingal,Medium format camera kategori keempat.. Kamera ni agak mahal tpi sensor dia bapak bsar bole smpai 45-50mm smpai ke 100mp -200mp. Kalau nk tau Jupem msia pakai kamera ni untuk aerial photography. Komersial industry jugak pakai kamera ni.. Rega ko bule beli rumah teres dua tingkat