gravatar

Siri Memoria: 1998


Ipoh ni besar. Masa memula present nak dapat projek kat sini, sikit pun gua tak sangka kompeni akan transfer gua ke sini. Attach kat gomen opis pulak tu. Gua demand. Nak rumah. Nak elaun tambahan. Sekali gua punya pancing, kena daa...

Kompeni sayang gua. Rumah dua tingkat, fully furnished, RM450 sebulan. Gila badak punya murah. Badak pun tak ini macam punya murah.

Gua pergi sementelah wife gua profesionnya full time housewife. Bukan dia tak ada kelulusan, bukan dia tak nak kerja, sajeerr...

BREAK

Itu hari, macam slalu slalu, gua kool aja.

Gua tengok jam dinding gua kat kotak. Maklum barang lum habis keluar kotak. Laa.. dah kul 8.30 malam. Jam tangan gua dah jahanam.

"Kita jalan gi bandar nak?", Gua tanya wife gua.
"Tau ke jalan?", balas wife.
"Tau ler sesikit.", konpiden gua jawap.

Greentown mall ke Ipoh Parade? Huwahhh! Canggih.

Gua tiba kul 9 malam. Pergh. Gua mula suka ipoh bila gua tengok parking banyakkkk! Ini memang kool. Gua senyum. Saga Aeroback kaler biru gelap kalau parking memang senang. Sebab dia kontot. Ronda keliling Ipoh Parade. Bolehlah... Tapi heran jugak gua, banyak kedai tak bukak. Apsal ek?

"Jom makan", gua ajak wife.

Naik atas, gua tengok, kedai medan selera tak banyak. Yang banyak, mamat mamat dan minah minah bawah umur. Yang mamat ramai tak hensem (cam gua), yang minah takat ok ok aja. Tempat port rupanya atas ni. Nak tak nak, kita orang tibai aja kat situ. Dah lapar.

Rupa rupanya, kat ipoh, itu jam aaa, memang kul 9 ke 9.30 malam, kedai dah start tutup dah... Tak happening langsung. Apa kes? Kalau kat KL, meriah!

Gua dah start miss KL. Gua rindu Ampang Point. Gua rindu Mee kari burn, Pandan Indah. Tomyam, Taman Kosas. Nasi Lemak Antarabangsa, Kampung Baru. Sup, jalan Doraisami....

BREAK

Belakang, gua ronda satu pekan ipoh. Sunyi aja Ipoh ni. Cam pekan mati pun ada. Gua layan keliling Taman D.R. Seenivasagam pulak. Alih alih traffic jam.

Ini sudah pelik. Apsal dari lengang tetiba jam. Gua suspek mesti ada road block. Gua pandang keliling.

Alamak. Apsal semua 1 kaum aja ni? gendang berdentam dentum. Asap berkepul ntah dari maner. Kaler kaler pulak tu. Bunyi cam serunai, memang kasi bingit gua punya telinga.
Oh my god. gua sudah termasuk dalam konvoi wel wel. Ini hari perayaan thaipusamlah! Macam mana gua boleh tak ingat.

Wife gua rungut. Tapi gua kool. Dah tersangkut tengah tengah. Nak undur tak boleh, nak forward tak lepas. Nak buat camna lagi. Layan ajalah, bukansepet.

Orang putih ada kata, if you cannot beat them, join them. Gua sengih.
Gua turun tingkap, semerbak bau power sudah masuk dalam kereta gua dan gua jerit kuat kuat.

"Wel wel!
Wel Wel!
Wel Wel!"
, penuh semangat.
Bini gua sudah ketawa. Tensen sudah hilang.

Ada ler 2 - 3 anak muda india situ senyum-senyum pandang gua. Sementelah kulit gua pun comel juga. Hitam manis. Sikit lebih kurang, halallah dengan kulit derang. Gua angkat tangan, tabik dan senyum kat derang. Derang angkat topi besbal hitam tulis NY tanda hormat balik kat gua. Pergh. Gua sayang ini negara. Gua sayang kepelbagaian budaya.

Walaupun, gua sampai rumah nak dekat kul 12, sebab mengiringi konvoi thaipusam penuh berwana warni... tapi yalah, Gua suka ipoh!

What a day to start life in Ipoh!
Memang kool.