gravatar

Kemelut Finas


Hmm... bergaduh lagi. David Theo dan Ahmad Idham di tentang kerana menjadi Jawatankuasa Finas sedangkan mereka masih lagi 'aktif' dalam bidang penerbitan filem negara.

Bagaimana pula mereka yang jadi jawatankuasa, mereka luluskan dan mereka dapat balik peruntukan kerajaan tu? Memang ajaib!

Tak hairanlah kecoh di berita malam tadi penerbit penerbit filem meluahkan ketidak puas hatian mereka. Itu baru penerbit filem perdana. Bagaimana pula luahan kekesalan penerbit/pembuat filem filem baru yang sering ketandusan modal sungguh pun kaya dengan idea segar?

Saya pernah cerita hal ni dulu. March 2010. Di bawah tajuk Filem kita primitif. Antara lontaran idea saya pada entri tu ialah:

Cadangan 1. Buat filem yang tak bergantung harap pada untung.

Mana ada... Cuma FINAS aja yang mampu. Apa kata beri dana tu pada Mamat Khalid? Atau Afdlin Shauki? Atau Khabir Baktiar? Cecukup lah dengan Mansor Puteh, Erma Fatima, Dato Jins, U-Wei... Bukan derang tak bagus. Kita perlu yang Bagaimana seni, penceritaan dan aspek komersil boleh bergabung menjadi satu, kan? Kalau ada sambutan, maka ini akan jadi pemangkin pada produser lain utk buat filem yang sama kualitinya.. Saya kata Dana bukan puncanya. Memadailah dengan dana yang biasa di keluarkan oleh pembuat filem biasa. Yang pentingnya - tak bergantung harap pada untung. Ramai produser berbakat, tapi takut sebab nanti tak untung! Jadikan rantaian filem filem Finas ini sabagai pemangkin. (Baca: Rantaian. Bermaksud, bukan satu. Sekurang kurangnya 3 filem setahun). Pada saya dari bagi dana besar besar utk buat satu filem, baiklah pecahkan dana tu dan buat 3 filem. Dan fahamilah, filem bagus bukan semestinya filem seni semata. Saya ulang. Kita perlu yang Bagaimana seni, penceritaan dan aspek komersil boleh bergabung menjadi satu.


Bukan maksud saya penerbit perdana tak harus dapat langsung, tapi berkongsilah... Cukup cukuplah tu!

layan bukansepet, layan.