gravatar

Siri Memoria: 1996


Itu hari, macam slalu slalu, gua kool aja.

Melangkah naik ke pejabat di tingkat atas showroom kereta, memang memenatkan. Apa nak buat, kompeni tak cukup fulus nak beli dari tingkat bawah ke atas. Tapi sewa 3 dari 4 tingkat, memang kool. Tak ada lif, itu yang tak kool.

Gua lerek jam tangan PUMA gua beli kat petaling street pada harga RM20. Sudah pukul 9.00 pagi. Gua lewat. Sejak hijrah KL ni, tiap malam gua tidur lewat.

"Hai lewat nampak?", Aya receptionist comel sudah tegur sama gua. Apa barang lu nak tegur gua?

"Terbabas la yaaa..", dengan muka senyum seposen gua reply. Hmm. Munafiq sungguh. Lain di hati, lain di wajah. Orang baba nyonya melaka kata, muka mau manis, hati mau baik berrr... Gua faillah ini macam jadik orang melaka.

"boss, dah masuk?", lagi tanya gua.

"Lum.", kata aya. Fuhhh... selamat.

Gua ayun kaki gua balik, naik ke tangga. Memang celaka ini tangga. Rasa nak bakar pun ada. Lagi celaka gua punya opis, tingkat 2. Kalau nak kat tingkat 1 gua kena pakai skirt. Sebab kat tingkat 1 cuma ada Aya dan sekretari. Takkan gua nak jadi GM pulak kan?


BREAK



(Lagu mission imposibble berkemundang, sila gugel kalau tak pernah dengar).

Itu hari, macam slalu slalu, gua kool aja.
"Apa tu?", terkejut gua, bila yang tegur tu Encik Karim, gua punya boss no 2 dalam ini kompeni.
"E-mel, boss", jawap gua. Konpiden.
"Apsal bunyi cam tu?", sambung Encik Karim.

Gua senyum meleret. Gua kool. Itu jam aaa.. siapa terer internet memang kool. Gua sudah berjaya download itu mission imposibble punya wav fail. Huwahhh!

Itu jam aaa... saper tau guna ALAMAK chit chat, IRC kampung, ada website Geocities, memang sudah kool. Termasuk gua.

"Saya punya e-mel boss, saya sudah set. Kalau e-mel masuk aja, notification dia saya set lagu Mission Imposible. Tu yang bunyi tu boss!" Pergh. Bangga siot. Rasa kool sangat. Member sebelah sebelah, jeling menyampah. Ada gua kisah?

En. Karim angguk angguk. Mesti dia kagum. Konpomlah. Mestilah. heh heh.

Encik Karim buka mulut dan bersuara,
"E-mel saya pun, saya buat cam tu. Cuma bila e-mel baru masuk, saya set dia bunyi surah Al-Ikhlas."

Kecik besar kecik besar aja gua pandang ini Karim. Dengan sardin aja dia senyum dan berlalu, diikuti sayup sayup macam dengar tak dengar, hilai kekeh ketawa member sebelah menyebelah...

Tiba tiba gua rasa nak pitam.
Haram tak kool.