gravatar

Siri Memoria: 1995


Itu hari, macam slalu slalu, gua kool aja. (persis gaya jeneral sinaganaga)

"Melayu ni bukansepet, bukan tau bersyukur", kata Nuar. Presiden NGO gua.
Gua layan, sambil minum sirap buatan bebudak MRSM Terendak malam tu.

"Pantang dapat projek sikit, mudah lupa. Dapat duit advance 30 persen, dia dah enjoy sakan. Beli tu. Beli ni. Untung tak tahu lagi. Memutus duit nak labur beli barang asas projek, menyusut. Mula ler beli barang gred rendah!", bentak Nuar.

Gua kagum. Gua punya presiden ni, semangat melayunya memang tinggi. Bukan baru gua kenal. Dah lebih 5 tahun dah. Kami sama sama terlibat dalam NGO ni pun, sebab nak bantu anak anak melayu. Meskipun melalui persatuan silat. Pasal melayu mudah lupa ler ni.

"Lepas tu, bila projek dah problem, bangunan runtuh, retak, salahkan orang tu, salahkan orang ni. Dia sendiri tak salah!" berkepul asap rokok Nuar keluar. Cantik pulak rupanya dengan background gelap malam dan sinaran lampu court badminton ni...

Itu hari, macam slalu slalu, gua kool aja. Mana tak kool, sejuk siot.

"Eh, dah kul 11 malam ni. Ko tak nak kerja ke esok?", tanya Nuar sambil tengok jam.
"Kerja." Kata gua.
"Em, moh ler." Nuar bangun dan tuju ke keter dia.

Gua pun sauk helmet gua dan isyarat kat Cad.
"Balik!" Jerit gua sambil tuju Honda Raider kaler biru gelap belang putih kesayangan CAD. Cad angguk.


BREAK. (persis gaya jeneral sinaganaga)


Itu hari, macam slalu slalu, gua kool aja.

Truut, truut.

Primero BX gua sudah bunyi. Saja gua biar dia bunyi lama sikit. Kasi jaki ini 1 kontena pejabat. Gua tengok supervisor gua jeling cam jeles. Kepala kongsi lagilah... Jakun tak ingat.

Gua angkat itu tepon. Berdiri, picit tepon, jalan mundar mandir - barulah kool.

"Hello" dengan kuat dan riak gua jawap. Tak sedar tepon tu kompeni punya.
"Bukansepet, mari opis!" bergegar jantung gua. Sekali boss daaa...

"Baik Boss!". Celaka. Ini hari gua pakai T-shirt Loudness. Nama pun kerja kat site. Gua rimas pakai kemeja sekalipun lengan pendek. Sial betul. Dalam banyak banyak hari, naper ler hari ni dia saman gua ke Melaka Raya. Nasib baik ada corporate Jacket. Gua sarung. Kena butang sampai atas. Cantik! Tak nampak matahari terbit kat baju gua lagi. Kool.

Gua jeling Ida. Kerani site gua merangkap anak abu. Tiap hari balik menenggek motor lain lain jantan. Sesekali Ida pakai seksi gua jeling juga, tapi lelebih tak adalah. Supervisor gua kata boleh ratah minah ni. Tapi gua baik. Gua kool. (Sebenarnya gua takut perempuan beb. Haha.)

"Ida, aku gi opis, ada nak kirim apa apa?" Bentak gua, keras.
"Ambik stationary. Kak Nor tau." Jawap Ida lembut.
"OK." Tak semena mena gua pun jawap lembut juga.
Hancur!


BREAK.



"Ini hari, I nak you follow I. Kita gi Perbadanan." Encik muka memek, boss gua, start dah ceramah dia.

"I nak ajar sikit, ada satu QS ni. Nilah melayu. Bila ada jawatan sikit, dah mula rasa diri tu besar. Tak sedar awak tu makan gaji aja. I ni pengalaman dah bertahun tahun tau? Ingat senang ke nak dapat lesen kelas BX ni? Dia senang senang tenyeh kata I tak ikut spek. Spek ke jadah dia!" Kan dah. Mula dah ni...

Gua angguk. Konpom terpaksa. Tak kool.

"You turun bawah. Cari Mat. Suruh dia bawak keta depan." Arah boss.
Cantek. Merasa gua naik keter baru boss. Baru 2 minggu umurnya. Mercedes tu!


BREAK.


Terkebil kebil mata QS perbadanan tu kena marah. Gua kontrol. Kan dah. Buat hal lagi dengan boss gua. Sapa suruh?

Sesekali terlihat juga QS tu cuba menjawap. Tapi taulah boss gua. Baru mamat tu jawap dua tiga patah, dia jerkah aja. Satu perbadanan leh dengar suara dia. Terus terang gua tak tahu sapa betul sapa salah, sebab tak ada refereee. Muka dua dua dah macam orang nak telan orang. Gua layan aja. Kool.

Dalam keter, boss gua kata padan muka itu QS.

"You kena belajar ni bukansepet. Jangan bagi orang senang senang pijak kepala kita.", ceramah masih berterusan.

Gua angguk. Perghh.. Giler la ini dunia.
Kalaulah dia tau itu QS, gua punya presiden NGO - Nuar, mesti mati gua. Ntah camana, ini malam masa training, gua cam tau aja, apa Nuar nak citer ngan gua.

Itu hari, macam slalu slalu, gua kool aja.